• آدرس دو شعبه: سـاری،بلوار خزر،مجتمع پزشکی اکسیر / آمل،میدان 17 شهریور،کوچه بنیادشهید،ساختمان پزشکان مهر طبقه 2
رزرو نوبت دهی تلفنی: 09119199298

خواص چای سبز در لاغری

بسیاری از ما به امید کاهش وزن به چای سبز روی می آوریم. اما آیا چای سبز واقعاً شایسته شهرت است؟ آیا برای همه کار می‌کند؟ انواع مختلفی از چای وجود دارد و چندین نوع سنتی سبز، سیاه، سفید و اولانگ، از برگ‌های خشک گیاه Camellia sinensis  برداشت می‌شوند.

طعم و خواص منحصر به فرد آن‌ها به دلیل تفاوت در پردازش، موقعیت جغرافیایی و گونه‌های گیاهی است. این تفاوت‌ها همچنین بر ترکیب غذایی هر چای تأثیر می‌گذارد، به این معنی که انواع خاصی ممکن است برای کاهش وزن مناسب‌تر از سایر چای‌ها باشند. طبق تحقیقات از بین همه چای‌ها، چای سبز که طعم ملایم و تلخی دارد، بیشترین مزایا را برای کاهش وزن دارد. اگر می‌خواهید در مورد تاثیر چای سبز بر لاغری بیشتر بدانید، با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

چای سبز چگونه به لاغری کمک می‌کند؟

چای سبز کم کالری است:  یک فنجان چای سبز تنها حاوی 2 کالری است که آن را به یک نوشیدنی کاهش وزن ایده آل تبدیل می‌کند. چای سبز حاوی کاتچین‌های مفید است: چای سبز حاوی پلی فنول‌هایی است که به نام کاتچین شناخته می‌شوند. چهار نوع کاتچین در چای سبز یافت می‌شود. به طور معمول، چای سبز دم كرده حاوی حدود 51.5 تا 84.3 میلی گرم کاتچین است. اپی گالوکاتچین گالات، 80 درصد از کل کاتچین‌های موجود در چای سبز را تشکیل می‌دهد.

کاتچین‌های موجود در چای سبز دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد چاقی، ضد سرطان و آنتی اکسیدانی است. یک مطالعه ژاپنی نشان داد که مصرف 690 میلی گرم کاتچین به مدت 12 هفته باعث کاهش BMI، چربی بدن و دور کمر می‌شود.

حاوی کافئین چربی سوز است

چای سبز همراه با کاتچین‌ها، حاوی کافئین چربی سوز است. کافئین با افزایش مصرف انرژی (کالری سوزانده شده) و اکسیداسیون، چربی را کاهش می‌دهد و بر تعادل انرژی تأثیر می‌گذارد.

متابولیسم را افزایش می‌دهد

چای سبز ممکن است به افزایش متابولیسم کمک کند. کاتچین‌های چای سبز آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان‌ها به دفع سموم از بدن کمک می‌کنند. این به نوبه خود به کاهش استرس اکسیداتیو و خطر سندرم متابولیک کمک می‌کند.

اشتها را سرکوب می‌کند

جدا از افزایش اکسیداسیون چربی و کاهش جذب چربی، کاتچین‌های چای سبز و کافئین اشتها را نیز سرکوب می‌کنند. دانشمندان دریافتند که چای سبز حاوی فیبر غذایی است که همین باعث سرکوب اشتها می‌شود.

به کاهش چربی شکم کمک می‌کند

چربی شکم یکی از مشکلات رایج این روزها است. علاوه بر این، چربی شکم با دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی سرطان ها مرتبط است. مطالعات تحقیقاتی تایید کرده‌اند که کاتچین‌های چای سبز در کاهش چربی شکم موثر هستند. چای سبز همچنین به کاهش دور کمر در افراد مسن مبتلا به سندرم متابولیک کمک می‌کند.

ژن‌های چاقی را تنظیم می‌کند

جالب توجه است، دانشمندان دریافتند که چای سبز می‌تواند ژن های مرتبط با چاقی را تنظیم کند. محققان همچنین دریافتند که عصاره چای سبز باعث قهوه‌ای شدن بافت چربی سفید می‌شود. این به نوبه خود به کاهش چاقی کمک می‌کند.

عملکرد ورزش را بهبود می‌دهد

چای سبز یا عصاره چای سبز ممکن است به بهبود عملکرد ورزشی، افزایش اکسیداسیون چربی و بهبود سرعت بازیابی عضلات کمک کند.

نحوه استفاده از چای سبز برای کاهش وزن

نحوه استفاده از چای سبز برای لاغری

نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای سبز یا جایگزینی تمام نوشیدنی‌های گرم شیرین شده با چای سبز، سلامت کلی بدن را افزایش می‌دهد. با این حال، مقدار چای سبز مورد نیاز نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

دانستن نحوه درست دم کردن چای سبز برای بهره مندی از مزایای آن ضروری است. از گرم کردن بیش از حد آب خودداری کنید زیرا جوشاندن بیش از حد آن می‌تواند کاتچین‌ها را از بین ببرد. جوشاندن آب و به دنبال آن یک دوره استراحت 5 دقیقه‌ای، اثربخشی آن را افزایش می‌دهد. سپس، آب را روی برگ‌های چای بریزید و اجازه دهید 1-2 دقیقه دم بکشد و سپس برگ‌ها را جدا کنید.

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز صبح زود یا عصر است. همچنین از نوشیدن چای سبز در شب خودداری کنید زیرا حاوی کافئین زیادی است که می‌تواند برنامه خواب شما را مختل کند.

برگ‌های خالص و ساده چای سبز که فرآوری شده‌اند بهترین گزینه برای کاهش وزن هستند. بیشترین مقدار مواد فعال (کاتچین و کافئین) را دارد که به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر این، طعم‌های مختلفی از چای سبز موجود است. با این حال، اگر طعم دهنده حاوی شکر باشد، ممکن است کالری بیشتری نسبت به چای‌های بدون طعم داشته باشد. همیشه مارک‌هایی را انتخاب کنید که فقط شامل مواد طبیعی و بدون مواد نگهدارنده مصنوعی باشند.

از افزودن شکر یا سایر شیرین کننده‌ها به چای سبز خودداری کنید زیرا باعث افزایش کل کالری می‌شود. به یاد داشته باشید، کمیت و کیفیت نوشیدنی در مسیر کاهش وزن شما تفاوت ایجاد می‌کند.

یک راه درست و غلط برای دم کردن چای سبز وجود دارد

هنگام دم کردن چای سبز، کمی بیشتر مراقب باشید، زیرا آب جوش برای کاتچین‌های گرانبها (مواد شیمیایی سالم چای) مضر است. آب خود را به جوش بیاورید، اما اجازه دهید حدود ده دقیقه بماند. سپس آب را روی چای بریزید و قبل از سرو حدود یک دقیقه دم کنید. البته زمان دم کردن بسته به ذائقه شما می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود.

کدام نوع چای سبز برای لاغری بهتر است؟

بهترین انواع چای سبز برای کاهش وزن، چای اولانگ،چای ماچا و چای سبز است. چای سیاه بیشتر اکسید شده است و از این رو حاوی کاتچین زیادی نیست. چای سبز طعم دار خوب است، اما ممکن است حاوی مواد نگهدارنده باشد. برای خوش طعم کردن چای سبز خود می‌توانید ترکیبات زیر را امتحان کنید:

  • چای سبز و لیمو
  • چای سبز و دارچین
  • چای سبز و نعناع
  • چای سبز و عسل یا شربت افرا

توجه: اگر قصد کاهش وزن دارید، شکر تصفیه شده را به چای سبز اضافه نکنید. می‌توانید به جای آن یک قاشق چای خوری عسل ارگانیک اضافه کنید.

سخن پایانی

چای سبز از نوشیدنی‌های بسیار محبوب برای لاغری است و انواع مختلفی دارد. این نوشیدنی از طریق افزایش متابولیسم و کاهش اشتها در لاغری و کاهش وزن اثر می‌گذارد. بهتر است برای نتیجه گیری سریع تر حتماً در کنار استفاده از این نوشیدنی پر طرفدار، رژیم غذایی و ورزش را نیز در نظر بگیرید تا به خواسته خود برسید.

اگر بفکر زیبایی خودتان هستید حتما یکبار به کلینیک پردیسان سر بزنید

X
شانس خود را برای برنده شدن یک جایزه امتحان کنید!
روی اکنون بچرخ کلیک کنید و شانس برنده شدن یکی از جوایز شگفت انگیز ما را داشته باشید!
متقلبان جایزه خود را دریافت نخواهند کرد.

عجله کن شما برنده جایزه شدید. خوش به حالت!

اکنون ببند
X
//
سلام